برو به محتوای اصلی
هادی نومیری
طراح بازی، در حال یادگیری
۳ سال پیش پرسیده شده

یه بازی موفق، چه نسبتی از درآمد به هزینه ها رو داره؟ کِی میشه گفت موفقه؟(تو مارکت داخلی)

من کجام؟ اینجا کجاست؟

در جامعه بازی‌سازان ایران می‌تونید در مورد هر موضوعی سوال کنید، به سوالای بقیه جواب بدید و تجربه‌تون رو به اشتراک بگذارید!

علی نادعلیزاده
مدیر استودیو تاد

دو نوع هزینه سر به سر میشه برای هر کاری تعریف کرد، یکی بازگشت سرمایه کلی هست که یعنی جمع سرمایه ای که از اول کار تابحال خرج شده برگرده، که این رو معمولا روی یک الی ۳ سال خوبه در نظر داشت. یکی هم بازگشت ماهانه هست که یعنی هزینه ای که در همون ماه شده به همراه سربار بیمه و مالیات و ... از درآمد پروژه برگرده، ما معمولا وقتی پروژه در هزینه‌های ماه به ماه سر به سر باشه نگهش میداریم تا رشد کنه. قبل از اون به یک میزانی ددلاین میگذاریم که برسه و اگر نرسید بسته میشه. اما عوامل دیگری که نزدیک به ددلاین میتونه شما رو متقاعد کنه که پروژه رو ادامه بدید هم وجود داره غیر از پولی که درمیاره که اونها KPI‌های دیگر بازی از جمله مهم ترینشون Retention هست که اگر با محک‌های عرف بازار میخونه یا نزدیک هست میشه به پروژه امید داشته و روی Monetization اش کار کرد.

موفقیت اما خیلی برمیگرده به اینکه اندازه پروژه و میزانی که روش هزینه میکنید چقدر باشه، برای یک کاری که در دو روز ساخته میشه شاید کسب درآمد یک میلیون تومانی هم موفقیت خیلی خوبی باشه و برای کاری که سه سال طول میکشه ساختش درآمد ۵۰ میلیون تومانی در ماه هم کم باشه.