برو به محتوای اصلی
حمزه آزاد
مدیرعامل شرکت بازی سازان جوان
۳ سال پیش پرسیده شده

نظر شما درباره انتشار بازی ها توسط خود تیم بازیساز در مارکت هایی مثل گوگل پلی و اپ استور در مقابل انتشار توسط ناشر چیه؟

من کجام؟ اینجا کجاست؟

در جامعه بازی‌سازان ایران می‌تونید در مورد هر موضوعی سوال کنید، به سوالای بقیه جواب بدید و تجربه‌تون رو به اشتراک بگذارید!

امیرحسین فصیحی
از اعضای فن‌افزار

به نظر من در مورد بازی‌های پریمیوم اگر بشه قبل از عرضه توجه جلب کرد، شاید احتیاجی به ناشر نباشه و بشه امیدوار بود که خود پلتفرم (اپل و گوگل) بازی رو فیچر کنند. نمونه توجه جلب کردن مثلا ارسال تریلر بازی به رسانه‌های موبایله و درج خبر بازی و نمایش تریلرش توسط اونها. مثلا TouchArcade یا PocketGamer. طبیعتا بعضی ناشران خوب پریمیوم شانس فیچر شدن بازی رو بسیار بالا می‌برند.

در مورد بازی‌های فریمیوم، فاز سافت لانچ خیلی مهمه.در سافت لانچ حتما لازمه که KPI‌های بازی سلامت باشه، به عبارت دیگه ثابت بشه که هزینه جذب کاربر کمتر از درآمد مورد انتظار از هر کاربره. اگر چنین بود، سوال اصلی شاید این باشه که پول کافی برای جذب کاربر داریم یا خیر؟ اگر نداشته باشیم، ناشر خوبی که پول زیادی برای جذب کاربر هزینه کنه حتما لازمه. اگر خودمون داشته باشیم شاید نیازی به ناشر نباشه.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشیم، ارزش مخاطبان حال حاضر ناشر است و تعداد کاربری که به‌صورت ارگانیک می‌تواند به بازی اضافه کند. 

در نهایت این تصمیم ساده ای نیست و به مفاد قرارداد ناشر و کیفیت آن‌ هم خیلی تاثیر دارد و باید حتما مجموعه عوامل رو در نظر گرفت به نظر من.

محمدعلی ساعتچی
هم بنیان‌گذار و مسئول بخش بین‌الملل در Quiz of Kings

به نظر من اینکه یک تیم به دنبال ناشر بخواد بره و یا اینکه بخواد خودش پابلیش بکنه تو استورهایی مانند گوگل‌پلی یا اپ‌استور بستگی به چندتا فاکتور داره. بحثش خیلی مفصله و به نظرم می‌شه حتی براش یه تاک درست حسابی گذاشت و کامل دربارش صحبت کرد. من سعی می‌کنم یه دید کلی نسبت به این دو تا موضوع رو اینجا بگم

همکاری با ناشر

خوبی‌ها

  • داشتن شبکه وسیعی از کانال‌های بازاریابی
  • دارا بودن شبکه وسیعی در رابطه با مباحث PR یا روابط عمومی
  • تجربه نشر بازی در سطح بین‌الملل و آشنا بودن با چالش‌های پیش‌رو
  • داشتن یک userbase زیاد و قوی
  • بعضی از مواقع ناشرین موافقت می‌کنن که قبل از نشر بازی مبلغی رو به عنوان پیش‌پرداخت هم در اختیار تیم بازی‌ساز بذارن (کاملا بستگی به قدرت مذاکره و شرایط و خیلی چیزهای دیگه داره)
  • ایجاد کردن سپر امنیتی مالی برای تیم‌بازی ساز
  • با فرهنگ نقاط مختلف جهان آشنا هستن. به عنوان مثال ممکنه یه کشور به زبون بومیش خیلی اهمیت بده یا اینکه فلان genre رو اصلا خوشش نیاد
  • ناشر در تولید محتوا، پشتیبانی، بازاریابی و PR موظف است که شما را یاری کند و در عوض شما در بحث توسعه و ساخت

بدی‌ها

  • همکاری با ناشر شما رو مجبور می‌کنه که با یک زمان‌بندی درست و منظم پیش برین. این مسئله ممکنه خوب باشه ممکنه هم بد باشه. ولی از نظر من تیم اگر بازی فعلی دیگری در دست ساخت و توسعه داشته باشه ممکنه با زمان‌بندی ناشر مداخله پیدا کنه و شما نتونین به تعهدتون عمل کنین و دچار مشکل بشین
  • همه ناشرین در درآمد خالص نهایی با شما شریک می‌شن. بسته به نوع قرارداد و قدرت ناشر ممکنه از ۴۰ تا ۸۵٪ درآمد رو بردارن
  • ایجاد رابطه و راه ارتباطی پیوسته و همیشگی سخت هستش. به عنوان مثال یکی از دوستان می‌گفت من یک روز دیدم نصبمون داره می‌ره بالا و اصلا از موضوع خبر نداشتم. بعدا که جویا شدم متوجه شدم ناشر بدون هماهنگی من بعضی کانال‌های بازاریابی رو داره تست می‌کنه و اگر من جویا نمی‌شدم اصلا از این روش مطلع نمی‌شدم
  • ناشرین به دنبال KPIهای خوب هستن و اگه تیم‌ها به KPIهای مطلوب دست پیدا نکنن، ناشرین سخت حاضر به همکاری می‌شن و یا برای اینکه ریسک‌شون رو کم کنن درصد بالایی رو اتخاذ می‌کنن
  • ناشرین سعی می‌کنن که حق انتشار در اکثر نقاط خوب دنیا رو از شما بگیرن و با شما شریک بشن (البته این بستگی به نوع مذاکره با ناشر متفاوت خواهد بود)
  • ناشر اگر در مقطعی حس کند که بازی شما دیگر رشد نخواهد داشت و بازدهی خوبی در قبال سرمایه‌ای که می‌گذارد ندارد، راحت با بازی دیگری همکاری می‌کند و تمرکز اصلی را از روی تیم شما برمی‌دارد
  • انتقال تجربه خوب رخ نمی‌ده و عملا شما در لایه ابتدایی در صنعت قرار می‌گیرین و اگر بخواین بازی دیگری تولید کنین و نشر بدین بازم منابع کافی ممکنه در دست‌تون نباشه (مانند مثالی که در مورد ۳ گفتم)

هویت ایرانی ما

بعضی مسائل تو دنیا خیلی راحت در نظر گرفته می‌شن و راحت انجامش می‌دن. ولی متاسفانه (به هر دلیلی) خیلی از شرکت‌ها و در سطح بین‌الملل با ایرانی‌ها نمی‌تونن همکاری کنن و اساسا ما در حال دست و پنجه نرم کردن با تحریم‌های متفاوتی هستند.

یک ناشر بین‌المللی (در ناحیه اروپا و آمریکا) وقتی متوجه می‌شه که شما ایرانی هستین کلا با شما همکاری نمی‌کنه. مگه اینکه شما تحت عنوان یک شرکت خارجی با اون ناشر وارد مذاکره و قرارداد بشین. یا مثلا اگر ناشر در آسیای شرق باشه از نظر نقل و انتقال مالی دچار مشکل ممکنه بشین

خیلی‌ها می‌گن ثبت شرکت در خارج راحت هستش. بله راحته. ولی مشکل جایی خودشو نشون می‌ده که بخوایم تراکنش مالی و بانکی انجام بدیم. در این مرحله بخاطر خیلی از قوانین مالی، ایرانی‌ها زیر ذره‌بین هستند و بعضی بانک‌ها همین که متوجه شن در سهام‌داران حتی یک ایرانی وجود دارد حاضر به همکاری با شما نمی‌شوند.

خیلی ساده‌تر بخوایم صحبت کنیم، حتی برای پیاده‌سازی درگاه پرداخت اپ‌استور و یا گوگل‌پلی در حالت عادی شما دچار مشکل خواهید شد و به عنوان مثال با ارور زیر مواجه خواهید شد:

"code": 403,
        "message": "This service is not available from Iran. If you believe the country of origin was incorrectly identified, please report it at https://support.google.com/websearch/contact/ip۱۳۰."

 

جمع‌بندی

در آخر این رو بگم که اگر تیمی سرمایه اولیه برای ایجاد ترافیک اولیه و سنجیدن KPIهای اولیه رو داره و می‌دونه که محصول خوبی در دستش هست، از نظر من حتما راه self publish یا اینکه خودش دست به کار بشه رو حتما تست بکنه و انجام بده.

یک ناشر درسته که همه مزایایی که گفتم رو داره، ولی بالاخره شما هم اگر توانایی‌ش رو در تیم‌تون می‌بینید این راه رو حتما تست کنین و خواهید دید که بعد از مدتی شما هم می‌تونین اون شبکه رو برای خودتون ایجاد کنین و ارتباطات گسترده شکل بدین.

در مورد ثبت شرکت هم با ترفندهایی مانند گرفتن اقامت یا موارد دیگه ثبت شرکت و حساب بانکی رو می‌توان ایجاد کرد ولی فرآیند زمان‌بری هست و بسته به هدف و انتخاب هر تیم داره.

سوالات مشابه