برو به محتوای اصلی
سوال
مهراد کردجوان
بخشی از خانواده آنو
۲ سال پیش پرسیده شده

... ما بازیساز ها چطور باید خودمون رو وقف بدیم، در حالی که چند سال تلاش می کنیم برای ساخت یک بازی، ناگهان تیمی هایی میان و با ترجمه یک پروژه خارجی، استفاده از پروژه های آماده و حتی خیلی کثیفتر ، باز کردن پروژه های موفق خارجی با نرم افزار های ویژه و جایگذاری آرت ها و فارسی سازی و منتشر کردنش، و با کمک ناشر های دیجیتال !!! بازار رو به دست میگیرن و خوشحال از پیروزیشون، به پایین کشیدن تیم های دیگه رو تماشا می کنن؟ ... با این بازار آشفته چه کنیم ؟

من کجام؟ اینجا کجاست؟

در جامعه بازی‌سازان ایران می‌تونید در مورد هر موضوعی سوال کنید، به سوالای بقیه جواب بدید و تجربه‌تون رو به اشتراک بگذارید!

امیرحسین ناطقی
مدیر عامل کوییز آف کینگز

به نظرم با توجه به روند مارکت تا الان بازی‌های خیلی محدودی بودن که توسط Publisher منتشر شدن و کل بازار رو گرفتن، شاید موفق شده باشن اما گرفتن بازار خیلی بحث متفاوتی هست،
به نظرم مارکت ما هنوز خیلی فاصله داره تا حد از اشباع و شاید خیلی این نگرانی نباید وجود داشته باشه،
بخوام با مثال توضیح بدم یکی از بازی‌هایی که پابلیش شده و توی لیست پر فروش‌ها حضور داره شاید ۱۰۰ هزار نصب فعال داره این در حالیه که حداقل ۵ میلیون نفر کاربری که میتونه مخاطب اون ژانر و اون بازی وجود داره و شما می‌تونید یک قسمت دیگه از این سگمنت رو مورد هدف قرار بدین و بازار خودتون رو داشته باشید. همچنین بحث رقابت توی بازی‌های یکم متفاوت تره، چون بهترین بازیها شاید Retention ماهانه ۱۵٪ داشته باشند و این یعنی ۸۵٪ بعد از یک ماه دیگه اون بازی رو ندارن و آماده ان که یه بازی دیگه رو بازی کنن شما باید Userbase خودتون رو بسازید و سعی کنید تا جایی که میتونید اون‌ها رو وفادار کنید و در صورتی که درست و اصولی کار انجام بشه و همه جنبه‌ها رو پوشش بدین (کامیونیتی، لایوآپس۹۹، مارکتینگ، پشتبیانی، بهبود مداوم محصول و ...) این بحث اشباع بازار و گرفته شدن مارکت توی لایه‌های خیلی بالاتر مطرح میشه که شما تا قبل از اون هم میتونید به موفقیت برسید و بعد در مورد استراتژی‌های افزایش Market share تحقیق و کار کنید.
به این مثال هم توجه کنید که شرکت king چند بازی توی یک سبک رو فقط خودش منتشر کرده و میشه چندتاشون رو توی لیست پر فروش‌ها دید، همچنین شرکت‌های دیگه ای هم هستن که توی اون سبک‌ها بازی دارن و توی اون لیست هستن.
البته که تعریف موفقیت هم بسیار مهم هست ولی من توی وضعیت فعلی اکوسیستم ایران تیمی که بازیش هزینه تولید و یه مقداری بیشتر از اون رو بتونه برگردونه موفق میدونم و با توجه به اون تجربه موفقیت‌های بعدی بزرگتر خواهند بود.

سوالات مشابه