برو به محتوای اصلی
سوال
علی نادعلیزاده
عضو استودیو تاد
۲ سال پیش پرسیده شده

در چه شرایطی کپی برداری (Clone) یک بازی هایپرکژوال میتواند در کنار بازی اصلی به موفقیت برسد؟

من کجام؟ اینجا کجاست؟

در جامعه بازی‌سازان ایران می‌تونید در مورد هر موضوعی سوال کنید، به سوالای بقیه جواب بدید و تجربه‌تون رو به اشتراک بگذارید!

با توجه به روش انتشار بازی‌های هایپر کژوال، کسی که دانش بازاریابی رو داشته باشه و البته پول کافی برای اون رو داشته باشه، تنها با داشتن بازی که KPI درستی داره می‌تونه موفق باشه!
البته طبیعتا قبل از اشباع بازار!
دقیقا به همین دلیل Voodoo و همینطور باقی پابلیشر‌ها نگرانی همیشگی برای انتشار بازی هاشون دارند، چون در صورتی که رقبا بتونن در زمان درست بازی رو کلون کنن، موفق خواهند بود! به عنوان مثال وودوو در یکی از لایو هاش گفته بود که بازی رو قبل از اینکه به هدف مورد نظرشون برسن کمی زودتر پابلیش کردند چون نگران کپی ایده بودند.
به همین دلیل کتابخانه تبلیغات Voodoo یک گنجینه ایده محسوب می‌شد و وقتی لو رفت Voodoo مجبور شد راهکارهای عجیبی برای مخفی کردن تبلیغات فعالش انتخاب کنه تا بازی‌هایی که در تست هستند لو نرن:
https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=US&impression_search_field=has_impressions_lifetime&q=Voodoo&view_all_page_id=527358433996753۵۹

به نظر می‌رسه امروزه تقریبا چنین اتفاقی نمی‌افته یا کمتر اتفاق می‌افته. 
ولی این اتفاق یه مدت شدیدا شایع شده بود و تقریبا از هر بازی دو کپی دیده می‌شد و یه نمونه شاید بشه گفت خنده دار این دو بازی بودند که یکی شون در اپ استور اولی و دیگری دومی بود!
https://apps.apple.com/us/app/roller-splat/id1448852425۷۵
https://apps.apple.com/us/app/amaze/id1452526406۷۵
البته به نظرم باید گفت کلا سرقت ایده‌ها اتفاق کاملا شایعی هست بین پابلیشرها و این اتهام و همینطور تلاش برای محافظت از ایده‌ها در این بازار یک اتفاق کاملا رایج هست.

امیرحسین فصیحی
از اعضای فن‌افزار

شاید زمانی که بتونه خودش رو زودتر به گوشی مخاطبان برسونه قبل از این‌که از نسخه اصلی مطلع شوند.

حضور در بازارهای جدید و یا انجام تبلیغات بیشتر از محصول اصلی می‌تونن کمک کنند احتمالا.

صادق برومند
برنامه نویس در Ubisoft Blue Byte

همونجور که دوستان دیگه هم ذکر کردند خیلی وقت‌ها زودتر منتشر شدن یا انتشار توی بازار‌هایی که بکر‌تر هستند می‌تونه باعث موفقیت یک بازی‌هایپر کژوال بشه.
به نظر من موفقیت اینجور بازی‌ها خیلی به پابلیشر و مقدار تبلیغاتی که می‌کنن هم بستگی داره و اگر clone یک بازی یکم از نظر گرافیگ یا گیم پلی جذاب‌تر باشه و درست مارکتینگ روش انجام بشه می‌تونه در کنار بازی اصلی موفق بشه.