برو به محتوای اصلی
مهدی رحمتی
هم‌بنیان‌گذار فضای اشتراکی همبود
۲ سال پیش پرسیده شده

برای تحلیل داده های بازی، از کدام سرویس(Analytics) استفاده میکنید؟ از کدام نتیجه مطلوب را گرفتید؟ آیا به نقطه ضعفی برخورد کرده اید؟

من کجام؟ اینجا کجاست؟

در جامعه بازی‌سازان ایران می‌تونید در مورد هر موضوعی سوال کنید، به سوالای بقیه جواب بدید و تجربه‌تون رو به اشتراک بگذارید!

صادق برومند
برنامه نویس در Ubisoft Blue Byte

ما هم از Game analytics استفاده می‌کنیم و هم از داده‌هایی که خودمون توی سرور Game Sparks داریم.
هر دوشون خوبی‌ها و بدی‌های خودشون رو دارن. مثلا Game analytics معمولا دیتای دقیق بهمون نمیده. به جاش Game Sparks دیتای دقیق میده ولی خروجی گرفتن دیتا ازش کار زمان بر و سختیه و ما لازم داشتیم برای گرفتن دیتا ازش ابزار خودمون رو بنویسیم.

محمدرضا حسن زاده
عضوی از اردیبهشت استودیو

ما از گیم‌آنالیتیکس، فایربیس و برای بازار خارج ایران از فیس‌بوک استفاده کردیم. هر کدوم هم به یه نوعی به کار ما اومدن. مثلا فانل گیم آنالیتیکس خیلی خوبه مشکلات فانل فایربیس رو نداره (البته فایربیس به گوگل آنالیتیکس وصل بشه اونم دیگه مشکلی نداره). از گیم آنالیتیکس بیشتر برای بالانس مراحل و منابع بازی استفاده میکنیم و از فایربیس هم برای تبلیغات در گوگل ادز، دسته‌بندی کردن کاربرها و نمایش محتوای خاص یا نوتیف خاص به هر دسته و غیره استفاده میکنیم. فیس‌بوک هم برای تبلیغات فیس‌بوک 

در کل به نظر من نمیشه از یکیش نتیجه مطلوب گرفت و باید کنار هم باشن.

 

محمدعلی ساعتچی
هم بنیان‌گذار و مسئول بخش بین‌الملل در Quiz of Kings

در کوییز ما از Flurry استفاده می‌کنیم. تمام KPIهایی که لازم داریم رو در اختیارمون می‌ذاره. بعضی از KPIها و اندازه‌گیری‌های حساس و خاص رو هم برای تیم دیتامون از خود سرور دریافت می‌کنیم و مورد بررسی قرار می‌دیم.

نقطه ضعف Flurry اینه که realtime زیاد داده‌های قویی در اختیار نمی‌ذاره و باید یک روز صبر کنیم. ولی یه نقطه قوتی که داره اینه که خودمون می‌تونیم eventهای مختلف با parameterهای مختلف تعریف کنیم و براساس نیاز در داشبورد Flurry روشون کوئری بزنیم. یه جورایی استودیوهایی که تیم دیتا ندارن و هنوز به اون مقیاس نرسیدن خیلی این قسمت به کارشون میاد. از نتایج به دست اومده تو این قسمت هم می‌تونید استفاده کنید، کاربران رو cluster کنید و به عنوان مثال بهشون notification بفرستید یا یک عملیات خاصی رو براشون در نظر بگیرید

آرش عطاآفرین
عضوی از تیم آرمیک

از فلری، گوگل آنالیتیکس،فایربیس ( و گوگل آنالیتیکس)  و دیتای سرور خودمون

هرکدوم رو به یه دلیل خاص استفاده میکنیم.مثلا فایربیس برای ارسال نوتیفیکیشن به دسته‌های خاص از کاربران و همچنین A/B تست، فلری برای کوئری‌های خاص برروی کاربران (تقریبا همه کار میشه باهاش کرد). گیم آنالیتیکس و داده‌های خامش رو برای بالانس اقتصاد بازی

منصور جوادی
همکار سابق و دوست فعلی تاد و از اعضای جعبه آبی

اگر بازی شما Server-less هست که سعی کنید حداقل از دو سرویس آنالیز و یک سرویس اتریبیوشن بهره ببرید. البته سرویس‌های اتریبیوشن بیشتر برای رهگیری یک کاربر از زمان مشاهده پروموشن تا بتوانید یک مثلا گذشتن از مراحل اولیه بازی هست. ضرورت استفاده از دو سرویس آنالیز این هست که اگر این فرض برای شما بوجود میاد که داده‌ها چندان تطابقی با وضعیت بازی شما ندارند آن را صحت سنجی کنید. اکثر بازیسازان از سرویس‌های گیم آنالیتیک و فایربیس بطور همزمان یا یکی از آنها استفاده می‌کنند.

اما اگر بازی شما سرور داره و شما داده‌های بازیکنان رو در پایگاه داده ذخیره می‌کنید حتما یک جدول برای ثبت وضعیت‌های بازیکنان قرار دهید ممکن است حجم زیادی را اشغال کند که با نوشتن یک دستور می‌توانید داده‌های قدیمی و به درد نخور را بصورت هفتگی یا ماهانه حذف نمایید. حال برای اینکه بتوانید این داده‌ها را بصورت گرافیکی ببینید و بررسی کنید ابزارهای زیاده برای این کار وجود دارد متابیس یکی از این ابزارهاست که روی سرور شما نصب می‌شود و میتوانید داده‌های روی پایگاه داده را بصورت چارت یا جدول مشاهده کنید همچنین سرویس ایرانی جادوبی نیز این کار رو برای شما انجام خواهد داد.

امیر خاوری
طراح بازی در استودیو هزارتو

من تا حالا از سرویس‌های زیادی استفاده کردم و خب حقیقتن هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن که سعی می‌کنم این زیر توضیح بدم:
* GameAnalytics: من خودم بیشتر از همه طرفدار این سرویسم. ایران رو تحریم نکرده و داده‌هاتون با اطمینان بالایی می‌رسه، بهتون اجازه میده هرجوری که لازم دارید از داده‌ها خروجی اکسل بگیرید و خودتون روش محاسبات انجام بدید. همچنین میشه باهاش بازی رو به کاملن به صورت ریموت، کانفیگ کرد(برای کشورهای مختلف یا ورژن‌های مختلف، رفتار بازی رو بدون آپدیت دادن تغییر داد)
* Firebase: این سرویس هم خیلی خوب کار می‌کنه اما مشکلش تحریمشه و اینکه داشبوردش بدون وی‌پی‌ان نمیاد بالا. اکانت ساختن توش هم یه مقدار دردسر داره کلی اذیت شدم ولی وقتی ساختمش دیدم خیلی سرویس خوبیه. هم ریموت کانفیگ داره هم یه سرویس داره به اسم کرش‌لیتیکس که باعث میشه خیلی راحت بتونید کرش‌های بازی‌تون رو مانیتور کنید. یکم پیاده‌سازی sdk اش سخته ولی ارزشش رو داره. کلی قابلیت و زیرمجموعه‌ی دیگه هم داره که تک‌تکشون کاربردیه و من واقعن از سرویسش راضیم.
* Facebook Analytics: این سرویس هم مشکل تحریم و فیلتر بودن رو داره و داده‌های ایران ممکنه با تاخیر یا ناقص برسه. همچنین توی ایونت‌هایی که خودتون تعریف می‌کنید محدودیت ۵۰۰ کلید داره که ممکنه کم بیارید. حقیقتن من خوبی خاصی توش ندیدم که بقیه نداشته باشن. شاید چون روی خیلی از گوشیا فیسبوک نصبه، داده‌هاش کامل‌تر برسه به سرور.
* AppsFlyer: این سرویس بیشتر یه ترکره تا ابزار آنالیز و بیشتر کمکتون می‌کنه که بفهمید تبلیغاتی که می‌کنید داره چجوری جواب میده و کاربرایی که میان چقدر ltv دارن یا چقدر می‌مونن و اینها. بیشتر کاربردش برای دید بیزینسی و سطح بالاست اما خب آنالیز‌های ساده‌ای که بقیه دارن رو این هم داره. یکم داشبوردش ضعیفه و پیدا کردن بعضی چیزا ممکنه اولش سخت باشه براتون، اما می‌تونید حتا برای کاربراتون تبلیغات retargetting انجام بدید یا به کاربرهای خاصی قابلیت‌های خاصی بدید.
* Unity Analytics: این سرویس بزرگترین مزیتش اینه که پیاده‌سازیش با یونیتی که ابزار کار این روزای خیلیامونه، خیلی راحته و در حد چند تا کلیکه. یکم شاید امکاناتش محدود باشه اما برای شروع کار خیلی خوبه. کار کردن با داشبوردش و گرفتن خروجی که می‌خواید شاید یکم سخت باشه اما ممکنه. یه مقدار هم توی دریافت داده از ایران بدون vpn به مشکل می‌خورید احتمالن.
* Tenjin: این سرویس تقریبن شبیه همون اپسفلایره اما خیلی محدودتره. اما بازم می‌تونه بهتون نشون بده که چقدر خرج کردید و چقدر درآوردید. اما جزئیات چندانی نمی‌ده بهتون.

آرش یکتا
توسعه دهنده بازی

 

توی این مقاله، توضیحات 12 تا از بهترین آنالیتیکس‌های موبایل آورده شده است:

https://medium.com/swlh/top-11-mobile-app-analytics-platforms-pricing-included-cdc553578fd۴۵۱