برو به محتوای اصلی
امین برمکی
آرتیست - طراح بازی
۲ سال پیش پرسیده شده

آیا در صورت وجود شرکت art outsourcing در ایران مایلید محتوای هنری بازیتان را برونسپاری کنید یا ترجیح میدهید با استخدام آرتیست درون تیم به تولید محتوا بپردازید؟ (دلایلتان را توضیح دهید)

من کجام؟ اینجا کجاست؟

در جامعه بازی‌سازان ایران می‌تونید در مورد هر موضوعی سوال کنید، به سوالای بقیه جواب بدید و تجربه‌تون رو به اشتراک بگذارید!

ما از هر دو حالت کار تجربه خوب و بد داشته ایم، برای پروژه پرسیتی که آرت به صورت برون سپاری انجام میشد، پیدا کردن کسی که بتواند درخواست‌های کارگردان را انجام بدهد و ارتباط موثری برقرار کند کمی وقت گرفت و مجبور شدیم چندین نفر مختلف را ازمایش کنیم. اما وقتی هنرمند مورد نظر پیدا شد کارها با روال خوبی پیش میرفت که در هفته صرفا با یک جلسه بازبینی حضوری موارد رفع و رجوع میشد.

اما میزانی شخصی سازی، ایجاد تغییر و ... در مدل برون سپاری محدودتر است و شرکتی که ارتیست درونی خودش را دارد با دست بازتری و با تعامل بیشتری میتواند کانسپتها را ویرایش کند و از این بعد، تیم ارت داخلی میتواند موثرتر باشد. اما به هر حال داشتن تیم ارت داخلی نیازمند دانش مدیریتی تیم ارت است که یک بلوغ محسوب میشود و در برخی تیم‌های صرفا فنی برای ایجاد کردنش باید تلاش کرد. (همانطور که مدیریت نیروی فنی در یک شرکت با سابقه هنری صرف کار پیچیده و دشواریست)

استخدام نیرو یک سری محاسن داره .
اون  هماهنگی که بین اعضا به وجود میاد ، اگر تغییرات زیاد باشه باعث کند شدن سرعت نمیشه (کمتر امکان کندشدن پروژه وجود داره)
البته بسته به خدمات اون شرکت که ارائه کار به چه صورت باشه ممکنه برای کسایی که توان استخدام ندارن به صرفه باشه . 
ولی برای یک پروژه بزرگ ترجیح می دم که نیروی آرتیست استخدام کنم چون گاهی باید خیلی موارد بین برنامه نویس و آرتیستو حتی انیماتور بررسی بشه .
 

بستگی به نوع پروژه و کار داره. مثلاً من تو تیم‌های قبلی هیچ‌وقت انیماتور نداشتیم و همیشه برون‌سپاری می‌کردیم. برای موسیقی، طراحی رابط کاربری، VFX و موارد این‌چنینی بیشتر بیرون از شرکت کار کردیم.
شاید مهم‌ترین چیزی رو که همیشه برون‌سپاری کردیم تیزر و تریلر بوده. 

اکثر پروژه‌هایی که تو ایران تولید می‌شن (موبایل) زمان توسعه شش ماه تا یک سال رو دارند و همه‌ی تخصص‌ها رو در طول مدت پروژه احتیاج ندارند و فکر می‌کنم اگر جایی باشه کیفیت مناسبی داشته باشه، نیاز مشتری رو درست متوجه بشه و روی زمان‌بندی کار رو تحویل بده می‌تونه خیلی مفید واقع بشه.

هزینه‌ی تولید میاد پایین، تیم‌ها مجبور نیستند نیرو بگیرن و برای پروژه بعدی نگرانی بیکار موندنش باشند. 

معایبش هم این موارد به نظرم می‌رسه:‌
برای برون سپاری انتقال ویژن و مفهومی که چند ماه بین اعضای یه تیم شکل گرفته به فردی که خارج از اون مجموعه بوده همیشه سخته. 
با توجه به بار کاری شرکت طرف قرارداد بدقولی پیش میاد. روی زمان‌بندی پای‌بند نیستند و تا کار یکی تموم نشده پروژه دیگه‌ای می‌گیرند. (البته این موارد فردی بوده و اگر شرکت متعهدی با تعداد نیروی مناسب باشه این قضیه حل بشه)
 

علیرضا پورسهولت
برنامه‌نویس در Quiz of Kings

در هر دو حالت اگر نقش کارگردان هنری و کارگردان فنی-هنری وجود داشته باشد کارها بهتر پیش خواهد رفت. به نظر من یکی از بزرگترین چالش‌ها در همکاری با آرتیست‌ها، نحوه انتقال بازخوردها، نیازها و چشم‌انداز محصول است. وجود چنین نقشی می‌تونه خیلی کمک کننده باشه.

 به نظر من در حالت برون‌سپاری احتمال بروز چالش‌های ارتباطی بیش‌تر هست و احتمالا چرخه‌ی بازخورد-تغییر-تحویل کمی کندتر پیش بره.